“De coronacrisis en de daaropvolgende lockdown hebben onze samenleving hard geraakt. Veel ondernemers hebben het echt heel zwaar. Je zult maar ondernemer zijn in de horeca- of toeristenbranche. Als notaris zijn we als vitaal beroep aangemerkt. Wij garanderen de rechtsgeldigheid van belangrijke transacties en documenten – zonder ons zijn er geen geldige testamenten of overdrachten van woningen bijvoorbeeld. Gelukkig zijn dit allemaal zaken die ondanks alles toch gewoon door blijven lopen.
Maar we hebben wij onze werkwijze ook moeten aanpassen. In het begin van de crisis hebben we meteen gekeken wie er absoluut op kantoor moest zijn en wie niet. De standaardbezetting werd één notaris, een receptioniste en één medewerker, met ieder een eigen werkruimte. De rest van het team werkte dan thuis. In de loop van de crisis mochten we dit gelukkig weer versoepelen, want het onderlinge contact en de lage drempel om juridische zaken even met elkaar af te stemmen mis je natuurlijk toch bij thuiswerken.
Voor ons werk is het noodzakelijk dat we mensen goed kunnen identificeren en dat gaat toch het beste persoonlijk. We hebben echter ook gebruik gemaakt van de mogelijkheden om mensen op afstand te identificeren via videobelmogelijkheden. Bij uitzondering kunnen we per videoverbinding aktes en testamenten passeren zoals dat heet. Dan wordt er niet persoonlijk bij de notaris getekend maar maken wij melding van een mondelinge bevestiging. Als notaris moet je er zeker van zijn dat iemand echt uit vrije wil handelt en besluit. Met een videoverbinding is dat lastiger te controleren omdat je niet altijd kunt zien wat er buiten beeld gebeurt. We zijn daar dan ook heel voorzichtig mee.
Besprekingen kunnen wel prima via een beeldverbinding. Je merkt dat het voor veel mensen heel gewoon is geworden om zo met elkaar te overleggen. Toch krijg ik zelf de meeste energie van een persoonlijk gesprek, met mensen aan tafel. Of dat nu hier is of bij iemand thuis. Ik denk ook dat dit, bij persoonlijke zaken, nog altijd de fijnste en beste manier van communiceren is.
In deze tijden ben je extra bewust van je kwetsbaarheid als ondernemer. Je kunt je niet overal op voorbereiden is gebleken, maar je kunt er wel voor zorgen dat je beter bestand bent tegen onverwachte ontwikkelingen. Zo hebben wij er altijd bewust voor gekozen om een brede algemene praktijk te voeren en actief te zijn op alle notariële gebieden. Behalve dat dit heel leuk is, omdat je een grote diversiteit aan zaken hebt, zorgt dit ook voor meer stevigheid.”
Frank van Acker, Woortmann Notarissen
Iedereen en alles heeft een verhaal. Wij maken daarvan mooie content zoals blogs, artikelen, communicatieplanning, persberichten en websites. Want alles is communicatie. Een een beetje psychologie.